Třídomský skalní oltář

V severočeské krajině lze nalézt mnoho reliéfů se sakrální tématikou vytesaných do pískovce. Jeden z nejpůsobivějších je blízko vesnice Mařeničky, ležící jen pár kilometrů od městečka Cvikov. Místní truhlář a lidový umělec Franz Schier zde vytesal někdy kolem roku 1740 skalní oltář s unikátním vyobrazením svaté trojice. Později se začal v této oblasti těžit pískovec a oltář se ocitl uprostřed lomu. Kameníci ho však pečlivě otesali, čímž ho zachovali pro další generace.

Třídomský skalní oltář znázorňující svatou trojici

Ve své době tudy vedla celkem frekventovaná cesta spojující Cvikov s osadami rozkládajícími se pod hřebenem Lužických hor a také s Žitavou. Mařenický truhlář ji zřejmě vyzdobil i dalšími reliéfy, a tak jen několik stovek metrů od skalního oltáře najdeme další skalní výjev, který byl pravděpodobně vytesán stejnou rukou a znázorňuje útěk Svaté rodiny do Egypta.

reliéf Útěk Svaté rodiny do Egypta

Starou dopravní cestu dnes kopíruje žlutá turistická stezka vedoucí od smírčího kříže v Kunraticích u Cvikova do Mařenic. Odtud se dá dále vyrazit na vrcholek Hvozd nebo vystoupat na hlavní hřebenovku Lužických hor.

Chcete-li ale podniknout jen kratší výlet, zajeďte do vesničky Mařeničky, kde lze zaparkovat u turistického rozcestníku a udělat si přibližně tříkilometrovou procházku. Nejprve projdete kolem hřbitova po červené turistické stezce. Po pravé straně budete míjet mařeničské rašeliniště s mnoha druhy chráněných rostlin, ze kterých jsou tři druhy dokonce zapsány v červeném seznamu ohrožené květeny ČR. Na rozcestí U oběšence se vydejte po už zmíněné žluté doprava a po necelých pěti stech metrech dojdete k reliéfu Útěk do Egypta.  Oltář je pak asi po třech stech metrech dále.

Haberská skalní věž

Budete-li pokračovat po žluté, projdete místy, kde kdysi stála osada Třídomí a ke hrázi Horního kunratického rybníka. Tam po lávce přejděte říčku Svitávku a podél rybníka se můžete vrátit do Mařeniček. Po cestě ještě uvidíte Haberskou skalní věž, hrdě strážící Kunratické rybníky.